Moikka! Tästä aiheesta en oo hirveesti puhunu täällä blogissa, mutta ajattelin kertoa, että mitä Spede syö.

Spedehän saa 3 kertaa päivässä heinää. Se saa sekä kuivaheinää että tuorerehua.

Väkirehut Spede saa 2 kertaa päivässä. Eli aamulla ja illalla.

Aamuisin Spede saa: 1 dl kivennäistä. Syy siihen miksi Spede saa aamuisin niin vähän on se, että perjaatteessa Spede ei edes tarvis aamulla mitään muuta kun heinää. Mutta luultavasti Spede hermostuis jos se näkis, että kaikki muut saa ruokaa paitsi se.

Iltaisin mä teen Spedelle ruoat. Spedellä on niille sen iltaruuille sellanen ämpäri missä lukee: "SPEDE". Ja nyt kerron että mitä siihen ruokaan sisältyy ja miten yleensä teen ne ruoat.

Siihen ruokaan sisältyy: 0,25 dl mashia, 2 dl kivennäistä, 1 dl kauraa ja 1.5 l kuumaavettä.

Nyt kerron miten yleensä teen ne ruoat: Ensin laitan siihen ämpäriin 0,25 dl mashia ja sen jälkeen kaadan siihen ämpäriin 1.5 l kuumaavettä. Tuon jälkeen pitää odottaa hetki että mashit turpoavat. Sitten lisään sinne 2 dl kivennäistä ja 1 dl kauraa. Ja valmis!

P.S. Jos en oo ollu tallilla ja sillonhan Speden ruokia ei oo tehty niin sillon se saa 3 dl kivennäistä.

Tää ei varsinaisesti kuulu Speden ruokiin, mutta aattelin kertoa tässä vielä, että paljon annan Spedelle yleensä heppanameja ja muita herkkuja. Koska en halua, että tästä postauksesta tulee kauheen lyhyt.

Yleensä kun haen Spedeä tarhasta niin mulla on 2 heppanamia. Ekan annan sillon kun Spede antaa mun rapsuttaa sitä ja toisen annan sille sitten kun oon saanu laitettua riimunnarun kaulalle. Jos en oo ollu esim. 1-2 päivään tallilla niin mulla on 3 heppanamia kun haen Spedee. Muuten annan ihan samoissa vaiheissa noi namit miten äsken kerroin, mutta sen kolmannen annan sitten kun oon laittanu Spedelle riimun päähän.

Yleensä kun laitan Spedeä kuntoon niin mä annan sille vähän heinää.

Ratsastuksen jälkeen mä annan sille yhden heppanamin.

Muuta mä en Spedelle yleensä annakaan.

Mutta tietty Spedellä on aina suolakivi ja juomakuppi karsinassa.

Mä tiedän että nää kuvat on jo joissain mun postauksissa, mutta mua ärsyttää kun näissä postauksissa ei oo kuvia ja ne näyttää ihan tylsiltä.

Joten tässä on nyt pari kuvaa mitkä on jo ollu mun postauksissa aikasemmin.

20160628_164155.jpg

20160611_142253.jpg

20150724_162649.jpg